BEVILJADE STIPENDIER – HÖSTEN - 2024
SSU Wasastan, Stockholm, 40000kr
Ett internationellt gräsrotsprojekt för bildning och fortsatt internationellt engagemang hos SSUare
SSU Wasastan planerar att resa till Berlin. Resan kommer att kretsa kring ett samarbete med det tyska, socialistiska ungdomsförbundet Jusos. Syftet är att ge våra medlemmar verktygen och möjlighet att samarbeta utom organisationen och i en främmande miljö. Då vi till stor del delar utmaningar av växande högerextremism med våra tyska kamrater tror vi att vi kommer finna en gemensam grund för ett framgångsrikt samarbete med Jusos. Ett samarbete som bejakar varandras oro inför framtiden, med en delad ideologi som grund.
Årskurs 9 på Svärdsjöskolan i Falu Kommun, Sundborn, 70000kr
Svärdsjöskolans studieresa för att främja antirasism & demokrati
Syftet mes resan till Norge är att ”vaccinera” ungdomarna mot främlingsfientlighet, rasism och ondska och målet är att ungdomarna utvecklar insikt i att man aktivt måste verka för att bekämpa rasistiska och främlingsfientliga tendenser i ett demokratiskt samhälle.
Daniel Andersson, STOCKHOLM, 15000kr
Kristna minoriteter i Jerusalem
Projektets syfte är att samla in data för en masteruppsats inom ramen för en master i religion, fred och konflikt vid Uppsala Universitet. Uppsatsen kommer att undersöka situationen för marginaliserade kristna i Jerusalem och hur de påverkas av pågående konflikter i regionen, samt hur de själva kan påverka eller göra skillnad. Målet är att bidra med en djupare förståelse för dessa samhällens utmaningar och deras potential att påverka den sociala och religiösa dynamiken i en konfliktfylld kontext
SSU Stockholm, Stockholm, 68000kr
Studieresa till Wien och Budapest
Vi vill åstadkomma ett kunskapsutbyte där våra medlemmar får fördjupa sina utrikespolitiska kunskaper genom att träffa andra politiskt engagerade i två olika sammanhang - i mer medvind och i stark motvind. Huvudtemat ska vara att motarbeta högerextremism i Europa, lära oss av Europas moderna konfliktfyllda historia och dra slutsatser kring hur vi kan bidra till att skapa jämlika europeiska städer för alla. Ambitionen är även att de vi besöker får ta del av Sveriges politiska erfarenheter.
Amanda Åsberg, Lund, 15000kr
Utbytestermin i Torino Italien - En språngbräda för framtiden
Mitt utbyte syftar till att fördjupa mina kunskaper i internationell fred och konflikt, samt folkrätt vid det framstående universitet i Turin, Italien. Genom att bygga vidare på min utbildning vid Lunds universitet vill jag utveckla färdigheter som kan bidra till global fred och mänskliga rättigheter. Efter utbytet strävar jag efter att studera en master i Human Rights Law vid Oxford University, med målet att senare arbeta för FN och främja långsiktig fred i världen.
Tova Tabacsko, VM Amsterdam, HOLLAND, 15000kr
MSc Conflict Resolution and Governance vid University of Amsterdam
Programmet består av att analysera (inter)nationella konflikter, förhandla om deras lösning och koppla konfliktlösning med dess praktik. Syftet med att genomföra min master utomlands är dels för att studera i en internationell miljö och samarbeta med liksinnande studenter från världens alla hörn, dels för att fördjupa mina kunskaper i freds- och konfliktstudier. Målet är att i framtiden arbeta med frågor om mänskliga rättigheter och fred i (post)konfliktländer och därmed främja fred och säkerhet
Järvsö skola 7-9, Järvsö, 70000kr
Studieresa till Auschwitz- Birkenau
Syftet med resan är att öka elevernas kunskaper om Förintelsen och dess orsaker och konsekvenser med målet att motverka diskriminering, trakasserier och våld med en strävan för fred.
Peder Skrivares skola IMAB, Varberg, 70000kr
En resa för livet på många sätt
Vårt syfte och mål med resan är att ge eleverna en ökad medvetenhet och förståelse för historiska händelser. Vi vill främja tolerans, empati och respekt för människors olikheter samt att få eleverna att reflektera över Förintelsens konsekvenser och bli inspirerade att stå upp för mänskliga rättigheter. Majoriteten av eleverna har aldrig deltagit i tidigare skolresor men har nu gett uttryck för en önskan om en resa tillsammans som bidrar till både gemenskap, inkludering och historisk lärdom.
Centralskolan, Kristianstad kommun., Kristianstad, 25000kr
Internationell Temadag
Syfte: Att främja internationell förståelse genom en dag fylld med aktiviteter som belyser olika kulturer och traditioner, kulturer som finns på skolan men även andra. Syftet är även att öka förståelsen för våra olika kulturer och belysa de gemensamma värderingarna, för att motverka rasism och främja enhet och respekt mellan kulturer.
Aktiviteter:
Kulturella Stationer: Sätt upp stationer i klassrummen eller skolgården där eleverna kan lära sig om olika länder genom aktiviteter som matlagning, traditionella spel, folkdans, annat.
Workshops: Håll korta workshops där eleverna kan delta i traditionell dans, musik eller konst från olika kulturer.
Presentationer: Eleverna kan förbereda och presentera korta föreläsningar eller affischer om olika länder och deras traditioner.
Kulturutövare eller workshopsledare: Olika aktörer, föreläsare som kan sprida kunskap om olika traditioner.
Kulturen i Lund, Lund, 70000kr
En halvdag om Andra världskriget på Kulturen i Lund (arbetstitel)
Vårt syfte är att öka elevers kunskap och förståelse om förföljelser under Förintelsen och på så sätt stödja arbetet mot rasism och antisemitism. Syftet med vårt pedagogiska program är att individualisera historien och komma nära den lilla människan genom historiska föremål och personliga vittnesmål.
Vårt mål är att ta emot skolklasser som annars kanske inte har möjlighet till den här typen av besök. På detta sätt når vi nya målgrupper och sprider viktig kunskap.
Malmö FN-Förening, Malmö, 50000kr
Youth West
Projektet syftar till att etablera ett samarbete med unga i flyktinglägren i Tindouf, Väst-Sahara, för att öka medvetenheten om konflikten och dess konsekvenser, samt att sprida kunskap om svenska värderingar och kultur. Målet är att stärka ungdomarnas livssituation genom digitala och fysiska möten, utbildning om hälsa och rättigheter, och att engagera fler i Sverige. Projektet inkluderar även insamlingar, opinionsbildning, och samarbeten med aktörer som Universitet, Skolor, FN och Polisario.
Kairos Palestine Sweden, Uppsala, 23000kr
Tid för Guds fred - i Israel/Palestina. Palestinska kristna röster.
Projektet syftar till att göra palestinska kristna röster hörda i kyrkorna i Sverige. Målet är att få ett inifrånperspektiv på den katastrof som nu sker i Gaza men också på Västbanken och så få kunskap som kan leda till att de palestinska kristna kan bo kvar i sitt land.
Alma Nordenstam, Hägersten , 10000kr
Global barnhälsa - utbytesstudier till Uganda
Hur bedriver man sjukvård när resurserna är begränsade och hur behandlar man sjukdomar som vi sällan ser i Sverige? Trots att allas lika rätt till vård är en mänsklig rättighet sedan länge varierar vården enormt globalt. Projektet innebär två månader med kliniska placeringar på ett lokalt sjukhus i Kampala. Målet är att få en djupare förståelse för hur hälso- och sjukvårdssystem fungerar i låginkomstländer och ta med mig dessa lärdomar till mina framtida patienter, forskning och policyarbete.
Vikenskolan årskurs 9, Viken, 70000kr
Toleransresa 2025, åk 9 Vikenskolan
Vi planerar att åka på toleransresa och besöka koncentrationsläger i Tyskland under 3 dagar på vårterminen 2025. Det finns en frivillig planeringsgrupp med föräldrar som håller i själva trådarna för insamlandet av pengar samt planeringen av resan. Vi är 60 ungdomar och 10 föräldrar som kommer åka på resan
Syftet är att toleransresan ska ge ungdomarna förståelse kring mänskliga rättigheter, samt på sikt ge dem redskap för att hantera och motverka främlingsfientlighet och intolerans.
Påarps skola, årskurs 9, Påarp, 50000kr
Att acceptera och förstå varandra - en resa till Auschwitz
Syfte och mål med resan är att med utgångspunkt i Förintelsen använda historien som exempel för att lära oss att acceptera varandras olikheter, oavsett ursprung och etnicitet. Förintelsen riskerar att glömmas bort om vi inte jobbar aktivt i skolan med den - vi har något att lära av historien och tillsammans jobba för allas vår framtid.
Hugo Engholm och Matthaios Amanatiadis, SWEFAS, Uppsala, 15000kr
Det nordiska doktorandsymposiet om fascismstudier
Det nordiska doktorandsymposiet om fascismstudier syftar till att sammanföra framtidens fascismforskare inom Norden. Deltagarna ska få möjlighet att presentera och diskutera sin forskning med kollegor från olika forskningsområden, samt ta emot feedback från ledande experter inom fältet. Vi ser fram emot ett seminarium där doktorander kan mingla, diskutera innovativa tillvägagångssätt, utforska framtida samarbeten och fungera som meningsfulla kommunikationsnoder mellan sina heminstitutioner.
Yrkesprogrammen, Tranemo Gymnasieskola , Limmared , 70000kr
Studieresa till Berlin, Tyskland.
Berlin som stad med dess historia av att under lång tid, bokstavligt, varit två olika världar, tillgodoser studieresans syfte om att fördjupa elevernas kunskap om och förståelse för mänskliga rättigheter, vikten av demokratiska rättigheter som religions-, åsikts-, och yttrandefrihet. Stadens utbud erbjuder flera exempel från olika tider på hur inskränkingar av dessa friheter har påverkat individer och grupper i stor grad.
Unga Örnar Bomhus, GÄVLE, 70000kr
rasismen i vardagen
Öka medvetenheten om rasism och intolerans. Genom att lyfta samtalet, se, höra och besöka ska vi fördjupa kunskapen, om historiens konsekvenser och reflektera över dagens samhällsutmaningar. Vi strävar efter att öka medvetenheten om rasism och intolerans genom att fördjupa oss i ämnet och ge unga ledare kunskap för att bli starka i samtalet med andra ungdomar. Att se på vår egen vardag och identifiera rasismens närvaro i våra liv, hur vi möter detta och ge kunskap till andra.
Sofia Brännström, Stockholm, 15000kr
Fördjupningsprogram i Internationella humanitär rätt med René Cassin Foundation i Strasbourg
Programmet utbildar specialister på mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt. Min förhoppning är att integrera tidigare studier och arbetslivserfarenheter och skaffa mig en djupare kunskap om hur internationell humanitär rätt tillämpas i aktuella fall. Syftet är att i mitt yrke bättre kunna arbeta med dessa frågor och verka för att stärka mänskliga rättigheter och humanitära skydd.
Tre skolor från Malmö stad: Oxievångsskolan, Sorgenfriskolan och Fågelbacksskolan , OXIE , 14000kr
"Hans namn var Emerich"
Föreställningen "Hans namn var Emerich" ska engagera och stärka eleverna i att vara en kraft i arbetet mot rasism och antisemitism! Vi kommer att informera samtliga elever om förintelseöverlevaren Emerich Roth och om Förintelsen. Därefter kommer elever att få ansöka om att få se föreställningen. Före den kommer eleverna att under en lektion få möjlighet att få förkunskaper kring Emerich historia, så att de kan sätta in föreställningen i ett sammanhang.
Länna skola, Riala, 60000kr
Skolresa till Polen och koncentrationslägren
Vi vill åka med niorna på studieresa till Polen och där besöka koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau. Oron i omvärlden och polariseringen blir alltmer påtaglig, även här i vår lilla landsortsskola. Skolan behöver utgöra en motvikt till okunskapen och rädslan. Ett sätt för oss att påtagligt och handfast förmedla kunskap, är att resa till lägren. Tidigare resor vi har gjort har skakat om eleverna ordentligt, ökat förståelsen och givit goda resultat.
BEVILJADE STIPENDIER – VÅREN - 2024
SSU Västmanland, Västerås, 60000kr
Studieresa till Bosnien och Hercegovina
SSU Västmanland upplever en ökad populism i världen och vi ser ett behov i att bilda våra medlemmar i ämnet.
Under 80-talet bildades stora etniska motsättningar i Bosnien och Hercegovina vilket ledde till ett krig på 90-talet mellan bosniaker, bosnienserber och bosnienkroater. Bland annat inträffade ett folkmord i staden Srebrenica där över 8 000 bosniaker mördades 11 juli 1995.
Syftet med resan är att deltagarna ska få fördjupade kunskaper i vad rasism och främlingsfientlighet kan leda till.
Unga Örnar Stockholms Län, Stockholm, 70000kr
Det demokratiska ledarskapet
Vi vill genomföra en ledarskapsutbildning där vi fördjupar oss i civilkurage, hur vi säkerställer ett aktivt ledarskap som utgår från demokrati, jämlikhet och solidaritet. Vi kommer utgå från folkbildningens metoder samt LSU:s metodmaterial vit/icke-vit för att tillsammans öka förståelsen för vår samtid och hur vi skapar en bättre framtid.
Målgruppen är ledare, ledare är man från 15 år och uppåt. Vi tänker att majoriteten av deltagarna ska vara under 30 år. Vi eftersträvar geografisk spridning
Mjällby skola 9C, Sölvesborg, 60000kr
Studieresa till Sachsenhaussen
Studieresa till Berlin för att uppleva historia och prata om förintelsen.
Vi vill uppleva världen genom våra sinnen då det fastnar i eleverna på ett sätt som sidor och filmer inte kan.
Svenska Läkare mot Kärnvapen, Stockholm, 70000kr
Med kunskap kan vi rädda världen
När vi nu träder in i Nato behöver allmänheten kunskap om och varför det är viktigt att Sverige behålls kärnvapenfritt och om Nato. Vår informationsdatabas Lär om Kärnvapen finns idag på svenska, engelska, norska och ryska. Till detta hör även en lärarhandledning för både undervisning och studiecirklar. Målet är att allmänheten och unga vet var de kan vända sig med funderingar och frågor om kärnvapen för att kunna påverka regeringen för en nedrustningsvänlig politik, även som Natomedlem.
Stockholms läns SSU-distrikt, Stockholm, 70000kr
Studieresa till Polen
Projektet syftar till att öka medvetenheten om rasism och intolerans genom en studieresa till Polen med fokus på förintelsens minnesplatser. Genom att besöka Auschwitz och andra platser ska deltagarna fördjupa sin förståelse för historiens konsekvenser och reflektera över dagens samhällsutmaningar. Det arrangeras också för- och efterseminarium för att skapa en grundläggande förståelse och därefter tid för reflektion.
Mjällby skola (högstadie), Sölvesborg, 60000kr
Studiebesök Sachsenhausen
Med tanke på den socioekonomiska demografin i denna kommun, samt om den politiska inriktning som finns så är det ytterst viktigt att barn får ta den av den fruktansvärda historien som tog plats under 1940 talet. Vi lägger mycket energi på att nyansera värdegrunden och att bygga respekt. Vi tillåter inte att det konstant görs Hitlerhälsningar i våra korridorer.
Svensgårdsskolan, Ödåkra, 20000kr
Sachsenhausen - en resa för ökad tolerans och medmänsklighet
Syftet och målet är att motverka en snabbt växande strömning av rasism och antisemitism i vårt samhälle, samt att ge en djupare förståelse för hur propaganda och missledande information påverkar oss. Många ungdomar har svårt att ta till sig en teoretisk undervisning, därför hoppas vi att ett besök på Sachsenhausen ökar deras förståelse för faran med att dela in ett samhälle i "vi" och "dem" och ge dem erfarenheter som gör dem mer toleranta och förstående mot alla människor.
Julia Widmark, Kävlinge, 15000kr
Utbytestermin på Australian National University, Australien
Syftet med min utbytestermin är att studera terrorism och krisberedskap i Canberra för att erhålla djupare kunskap om ämnet. Målet är att integrera denna kunskap med tidigare erfarenheter från mina kandidatstudier i Lund. Med förhoppning om att senare söka in till University of Essex i England så vill jag plugga en master i terrorism för att senare kunna använda olika internationella perspektiv för att fylla kunskapsluckan inom området och förhindra rekrytering av unga in i terroristgrupper.
Göteborgs stift samt Carl Johans pastorat, Göteborg, 30000kr
Demokratikonferens för unga swazier och sydafrikaner
Målet med projektet är att anordna en konferensen i staden Ermelo öster om Johannesburg, nära gränsen till eSwatini. Målet med konferensen är att uppmuntra och facilitera demokratisamtal bland unga i Swaziland och Sydafrika. Det område som utgörs av Östra stiftet inom den evangeliska kyrkan i södra Afrika. Vi hoppas att konferensen ska uppmuntra en växande gräsrotsrörelse som på sikt kan stärka demokratin i Sydafrika och framförallt eSwatini.
Föräldraföreningen Demokratiresan Leksand (Sammilsdalskolan), TÄLLBERG, 50000kr
Demokratiresan Sammilsdalskolan
Projektet går ut på en resa för högstadieungdomar till Polen/Tyskland med besök på olika koncentrationsläger. Syftet är att skapa en ökad förståelse för förintelsen, vad som ledde fram till den och vilka konsekvenser den fick. Vi ser det som oerhört viktigt att ungdomarna får kunskap om detta så mörka kapitel i vår historia. Den här resan innebär att ungdomarna på ett konkret sätt får komma i kontakt med historien och genom ökad förståelse kan se till att förintelsens minne hålls levande.
Stella Scocco, Enskede, 15000kr
LL.M. i Global Law på LUISS Guido Carli i Rom
Programmet specialiserar sig på att utbilda juridiska experter för globala och gränsöverskridande sammanhang. Syftet är en djupgående förståelse för internationell rätt och dess tillämpning på aktuella globala frågor, inklusive mänskliga rättigheter, miljöskydd och internationella relationer, för att i mitt yrke som jurist kunna arbeta med dessa frågor och verka för ett bättre skydd för mänskliga rättigheter.
Söderslättsgymnasiet, TRELLEBORG, 50000kr
Byggprogrammet bygger skola
Vi har två syften med resan till Zambia. Vårt ena syfte är att förvandla en äldre byggnad som idag används som lagerlokal till en skollokal. Huvudbyggnaden på skolan i Kakoma, en by tre timmars bilfärd ut på landsbygden, har renoverats av våra elever under tidigare resor till byn. I Zambia fungerar det så att om byn har möjlighet att ha en skolbyggnad och en lärarbostad så tillsätter staten en lärare. Om byn inte har möjlighet, finansiella medel och/ eller ekonomiska förutsättning att tillse en sådan byggnad så tillsätts ingen lärare. Innan pandemin hjälpte vi byborna att skapa en skolbyggnad och lärarbostad. Detta har gjort att många av barnen i byn fått möjlighet till skola. Men alla får inte plats och fler önskar möjligheten till lärande. ZASP ber oss därför att bygga om en lagerlokal för att ge fler barn möjlighet till skolgång.
Vårt andra syfte är att ge våra elever en möjlighet att utvecklas som människor genom att se andra delar av världen och för att få med sig känsla av att hjälpa någon som behöver det. Vi har sett de tidigare år vi åkt ner att vi lämnar Sverige med tonåringar och kommer hem med vuxna killar och tjejer som själva beskriver att detta gav dem kunskaper, insikter och förståelse på ett vis de aldrig kunnat ana. Vi ser att de sprider sin nyvunna förståelse både i våra planerade forum men också i sina egna sociala sammanhang.
Elever i 9A och 9B på Sorgenfriskolan i Malmö., Malmö, 70000kr
Studieresa till Berlin och Sachsenhausen
Syftet med resan är att öka kunskap och förståelse för förintelsens omfattning och dess konsekvens under och efter andra världskriget. Eleverna önskar själva besöka dessa historiska händelser och platser på nära håll, vilket gör undervisning än mer värdeskapande
Antisemitism och rasism är tyvärr en vardag för många därför är det extra viktigt att öka kunskap om historien och konsekvenser. Malmö Stad har arbetat fram ett undervisningsmaterial som eleverna har tagit del av under högstadietiden.
Tyra Höglund, Upplands Väsby, 15000kr
FN praktik inom mänskliga rättigheter
Det har sedan länge varit min dröm att få delta i en praktikplats hos FN för att främja och skydda mänskliga rättigheter runt om i världen. För att förverkliga detta behöver jag er hjälp i form av finansiellt stöd genom ett stipendium för min praktikplats. För mig är mänskliga rättigheter inte bara ett ämne jag studerar, utan något jag brinner för djupgående. Den här praktikplatsen kommer ge mig ovärderlig professionell erfarenhet och färdigheter att i framtiden söka jobb inom samma bransch.
Åk 9 Funäsdalens skola, Härjedalens kommun, Funäsdalen, 20000kr
Lägerskola för ökad kunskap och en djupare insikt om främlingsfientlighet i sin allra värsta form
Syftet med projektet är att samtliga elever i årskurs 9 skall ges möjlighet till:
• Ökad kunskap och en djupare insikt om främlingsfientlighet i sin allra värsta form.
• Ökad kunskap om hur varje enskild person kan motverka främlingsfientlighet.
• Ökad kunskap om hur man förhåller sig till alla människors lika värde.
• Ökad förståelse för andra kulturer.
Med målet att:
• Få en djupare insikt och därmed ökad kunskap som vi sen kan sprida vidare.
Falkenbergs gymnasieskola, Falkenberg, 61000kr
I förintelsens fotspår -från krig till folkmord
Syftet med projektet är att utvidga elevernas perspektiv i Falkenbergs kommun på förintelse och folkmord i Srebrenica som värsta brott i Europa efter andra världskriget genom att besöka och uppleva historiska platser samt att arbeta aktivt mot främlingsfientlighet och alla former av rasism i vår kommun.
Klass 14 f ( åk 9) Läroverket, Hudiksvall, Näsviken, 30000kr
Hågkomstresa till Förintelsens minnesplatser i Auschwitz, Krakow/Polen
Som del historiaundervisningen läste elevena romanen "Pojken i randig pyjamas" av John Boyne, skildrande händelser i ett koncentrationsläger, från barnperspektiv. Ungdomarna fick sen idén att tillsammans med lärarna göra en studieresa till Auschwitz/Polen. Vi ser att studieresan får infallsvinklar på både antirasism, för demokrati, integration och kan påverka ungdomarnas samhällssyn och förmåga att med fördjupad kunskap motverka rasism, fördomar och antisemitism i sin närmiljö och i framtiden.
Rutsborgskolan, årskurs 9 HT-24, Bjärred, 70000kr
Studieresa Berlin/Sachsenhausen
Syftet är att ge eleverna en ökad förståelse av förintelsen och för att med alla sinnen uppleva och komma nära förintelsens fasansfulla brott som begicks mot judar under 2:a världskriget. Målet med studieresan är att eleverna ska lära sig om förintelsen och förstå hur den kunde uppstå, men också att genom resans upplevelser och insikter forma kloka blivande vuxna. Ingen traditionell undervisning i skolan kan mätas mot att fysiskt vara på plats och uppleva ett koncentrationsläger.
Tornlyckeskolan, Höganäs, 70000kr
Toleransresa till Berlin och Auschwitz
Syftet med toleransresan med stopp i Berlin kopplat till Förintelsen är att öka medvetenheten och förståelsen för historiska händelser, samt att främja tolerans, empati och respekt för människors olikheter. Målen inkluderar att ge deltagarna möjlighet att besöka minnesplatser och lära sig om Förintelsens fasor, att reflektera över dess konsekvenser och att inspirera till handling för att motverka intolerans och främja mänskliga rättigheter. Speciellt viktigt i dessa dagar.
BEVILJADE STIPENDIER – HÖSTEN - 2023
Slottegymnasiet, Ljusdals kommun, Ljusdal, 60000kr
Möte med Berlins historia och Berlin idag
Projektet innebär att elever i åk 3 på samhällsprogrammet får besöka Berlin och får följa många historiska spår från bl a förintelsen, kalla kriget och tiden efter att Berlinmuren föll. Resan blir också en möjlighet att ge dessa gymnasieelever från Norrlands glesbygd chans till ett möte med en stor stad i Europa. Ett tredje syfte är att öppna porten till grönt resande då resan ska ske via tåg. Syftet är att eleverna ska få ökad kunskap om mänskliga rättigher, intolerans och samhällsstrukturer.
Junie Ek Alexandersson, Karlskrona, 75000kr
Studieresa till Kuba
Syftet med studieresan till Kuba är att vi som personer ska få en större inblick i kulturen på Kuba samt hur det är att leva där. Målet är att utbyta erfarenheter, lära oss mer om hur resan till dagens Kuba sett ut och få en bättre förståelse för den politiska situationen på Kuba samt hur ett demokratiarbete på Kuba bör utformas i Sverige. Tanken är sedan att vi ska ta med oss erfarenheterna från Kuba och använda dessa i bildningssyfte i våra engagemang i arbetarrörelsen.
Toleransprojektet Orsa åk 9 2023/24, Orsa, 60000kr
Toleransprojektet Orsa åk 9 2023/24
Vår skola verkar för jämställdhet och ska förmedla lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för alla människor, oberoende av könstillhörighet. Detta jobbas med i skolan på olika sätt under skoltid. Orsaskolan har inte haft som tradition att åka på studieresa för att lyfta dessa frågor, men efter att ha fått inspiration av en skola i grannkommunen vill vi som nu går i åk 9 genomföra ett Toleransprojekt som avslutas med en resa till Auswich-Birkenau.
Vi vill jobba på att öka tolerans, acceptans, jämställdhet och solidaritet i samhället bland vår generation. Så vi kan stå rustade att stå emot och motverka de nationalistiska och intoleranta värderingar som varje dag sköljer över oss. Genom detta projekt vill vi skaffa kunskaper om förintelsens brutala folkmord på plats, så kallad ”hands on learning”, för att omvandla begreppet folkmord från något som är för stort och svårt att ta in till vad det faktiskt var; utrotning av miljoner människor. För att sedan sprida vår kunskap.
Emma Bäckström, Dalby , 15000kr
När humanitära insatser skapar spänningar. En fältstudie om flyktingläger på gränsen mellan Rwanda och Burundi.
Mitt syfte med min uppsats är att studera hur lokalbefolkningen runt ett flyktingläger, påverkas av de som får humanitärt stöd. Vilka konflikter kan detta leda till? Hur påverkar detta människorna i och runt flyktinglägret?
Målet är att se vilka splittringar som uppstår, vad kan man göra för att minska dessa för långsiktigt och försöka förstå om det finns något generellt tillvägagångssätt att förhålla sig till som humanitär aktör i förhållande till lokalbefolkningen som redan bor där.
SSU Halland, Onsala, 66000kr
SSU HALLAND STUDIE- OCH STÖDSRESA TILL UKRAINA 2024
Vi kommer mejla en projektbeskrivning till er som är utförlig.
Emma Holmström, Upplands Väsby, 15000kr
Genomförande av Youth meeting of state parties to the Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons
Youth4TPNW kommer att anordna en ungdomskonferens i samband med det andra statspartsmötet för FNs Kärnvapenkonvention. Syftet med konferensen är att samla ungdomar från hela världen runt ämnet kärnvapennedrustning. Ungdomars roll i detta sammanhang har länge varit underrepresenterat vilket gör det viktigt att dessa forum skapas. Målet är att ge ungdomar de verktyg som behövs för att delta inom detta område. Som operations coordinator så behöver jag vara där för genomförandet av denna konferens.
Alma Strömberg, Stockholm, 15000kr
Global hälsa
På 90-talet startade Hans Rosling kursen ”Global Hälsa” på Karolinska Institutet. Syftet var och är än idag att ge studenter en insikt i folkhälsan på en global nivå. Varför lever befolkningen i vissa länder längre än i andra och vad är det som avgör vilka sjukdomar som påverkar en population? Vad har man för förutsättningar till god hälsa internationellt? Målet är att öka förståelsen kring hälsa i andra länder än Sverige och hur man kan uppnå lika möjlighet för god hälsa oavsett var man bor.
Ahlafors fria skola, Alafors, 70000kr
9:ornas upplevelseresa till Auschwitz och Krakow
Syftet med projektet är att ge våra niondeklassare en upplevelse och en förstahandserfarenhet av lägret där Förintelsen ägde rum och av judarnas historia i Krakow. Målet är att våra nior ska gå ur skolan med en gedigen kunskap om alla människors lika värde och om de krafter som i den nära historien har våldfört sig på dessa värderingar. Vi önskar att de blir sansade samhällsmedborgare som kan se igenom totalitära tendenser i samhället, och verka för att förhindra dessa.
Leandro Netzell Cerón, Blomstermåla, 15000kr
Ung i Chile 1973-2023
Femtio år efter statskuppen blickar Chile bakåt. Hälften av befolkningen minns diktaturen med smärta, medan andra hälften hyllar Pinochets arv. Vem kunde ha förutsagt att situationen skulle se ut så här våren 2019, när strejkande tonåringar startade en folkrörelse mot klassklyftorna? Vad har hänt med de revolutionära tonåringarna? Genom dokumentära medel vill jag utforska hur det är att vara ung i dagens Chile. Vilken framtid kan man drömma om i ett land som verkar sitta fast i sitt förflutna?
SSU Kronoberg, Växjö, 69000kr
Studieresa i Bosnien
Då vårt land går mot ökad polarisering ser vi ett stort behov av att bilda våra medlemmar i detta ämne. Vi ser syftet med resan som en möjlighet för våra medlemmar att lära sig mer om polarisering i samhället och etniska konflikter.
SG Södra Viken, Sunne, 70000kr
Hågkomstresa Norge
Syftet med projektet är att vi som skola vill satsa aktivt på demokratiarbete och förebyggande åtgärder för att främja de demokratiska värdena, alla människors lika värde och bidra till bildning för våra ungdomar. Målet är att genomföra en bildningsresa som konceptet Hågkomstresa är framtaget för och för eleverna bidra med viktig kunskap, reflektion kring människosyn och betydelsen av att vi måste alla slå vakt om allas lika värde och värna om vår demokrati.
Målsättningen är att samtliga årskurs 2 elever på SG Södra Viken yrkesförberedande program ska få åka på en hågkomstresa till Oslo under sin utbildning. Detta projekt är en del i att utveckla skolans arbete med demokratiuppdraget. Hågkomstresans syfte är att eleverna ska få en fördjupad förståelse för och insikt om den norska Förintelsen och om terrordåden den 22 juli 2011 i Oslo i en autentisk lärmiljö. Eleverna får i uppdrag att efter resan berätta och förmedla sina reserapporter till yngre elever i Sunne kommun.
Socialdemokraterna i Malmö, MALMÖ, 70000kr
Hågkomstresa till Krakow/Auschwitz med unga socialdemokrater från Malmö
I Malmö Arbetarekommun har vi under ett antal år arbetat med att folkbilda och bilda oss antisemitism och rasism. Det har gjorts genom studier till förtroendevalda i samarbete med Svenska Kommitteen mot antisemitism och ett antal tematiska möten. Vi vill fortsätta det arbetet genom en hågkomstresa med en grupp unga socialdemokrater under våren 2024. Vårt mål är att dessa sedan ska kunna stärkas i sina nuvarande och framtida ledarroller i vår organisation som antirasistiska förebilder.
Nordhemsskolan, klass 9G, Göteborg, 35000kr
Så enade musiken en delad nation - och bidrog till murens fall
Att utforska vilken roll musiken spelade i de händelser som ledde till Berlinmurens fall, och samtidigt lära sig mer om betydelsen av detta historiska ögonblick. Idén är att på plats i Berlin göra en resa i tid och rum och återuppleva förloppet, från sångerna som via radion samlade massorna och gav hopp om en bättre framtid, till de avgörande konserter och festivaler som förde öst och väst samman. Resan ska ge klassen förståelse för hur musik kan vara en katalysator för historisk förändring.
Tilde Bergström, Göteborg, 15000kr
Fältkurs till Vietnam
Under den första delen av vårterminen 2024 har vi som studerar programmet i Globala Studier möjlighet att delta i en fältstudiekurs i Vietnam (15 hp). Kursens övergripande syfte är att empiriskt studera globalisering med fokus på rättvise- och hållbarhetsfrågor. Fältstudierna kommer att utföras tillsammans med studenter från ett partneruniversitet i Hanoi, och verkar därmed också för en ökad internationell förståelse och akademiskt samarbete över landsgränser.
Fredens Hus, Uppsala, 70000kr
Norrlandsturné av föreställningen “Hans namn var Emerich”
Projektets syfte är att genom en teaterturné på skolor återberätta den nu bortgångne förintelseöverlevaren Emerich Roths historia och de skeenden som ledde fram till Förintelsen. Syftet är öka elevernas förståelse för hur det är att utsättas för rasism och intolerans, samt att lärare som tar del av föreställningen och tillhörande lärarhandledning kan stärkas i sitt arbete kring dessa frågor. Målet är att spela föreställningen kostnadsfritt på 10 högstadie- och gymnasieskolor i Norrland.
Rafaela Stalbalk Klose, Malmö, 15000kr
Handboken så pratar du med barn om rasism
Rasism är en del i barns vardag från tidig ålder. De utsätts för rasism i olika miljöer av både andra barn och vuxna. Jag önskar att skriva en handbok i hur vi kan prata om rasism med barn. Ur en svensk kontext. Boken är till för alla som har med barn att göra. De handfasta tipsen som ges i boken är baserade på forskning.
Alva Borgentun, Mölnlycke, 15000kr
Fältkurs i Vietnam
Kursen kommer att ge mig möjlighet att empiriskt studera globalisering med särskilt fokus på rättvise- och hållbarhetsfrågor. Målet är att kunskapen ska kunna bidra till min förmåga att analysera och bedöma globala rättvise- och hållbarhetsfrågor för att vidare kunna formulera teoretiska och empiriskt välgrundade för förslag på förbättringar, exempelvis i form av policyrekommendationer.
Solbackeskolan Halmstad, Halmstad, 70000kr
Hågkomstresa till Auschwitz
I årskurs 9 har vi som ämnesövergripande projekt "Mänskliga rättigheter" som fokus. Att då få avsluta projektet med att på plats få studera antisemitismens, rasismens och intoleransens yttersta konsekvens är ett viktigt, starkt och omtumlande lektionspass som de bär med sig livet ut. Speciellt i en tid då samhället präglas av oro, utanförskap och socioekonomisk turbulens.
Många av våra elever lever under svåra ekonomiska villkor och skulle inte ha råd att göra denna resa på egen hand.
CISV Västerås, 75598, 39000kr
Internationellt fredsläger i Västerås sommaren 2024
I sommar arrangerar CISV Västerås ett läger med 14-åriga barn från 10 olika länder. Under detta läger kommer barnen att fördjupa sin kunskap om olika kulturer och engagera sig för att främja fred och harmon. Aktiviteterna fokuserar på teman såsom mångfald, konflikthantering och mänskliga rättigheter, och de genomförs genom varierande metoder, inklusive rollspel och samarbetsövningar. Målet är att ge dessa unga deltagare unika möjligheter till ökad förståelse och tolerans redan i ung ålder.
Klass 6 Midgårdsskolan i Röstånga, Svalöv, 6000kr
Besök på Krigsmuseet i Köpenhamn
Flera barn i klass 6 har släktingar som på olika vis tvingats utstå krig och fly hit. I skrivande stund bombar Ryssland i Ukraina. Civilbefolkningen utstår stora lidanden, män och kvinnor tvingas ta till vapen. Men vad är ett krig, hur kan det se ut? Är det så som det porträtteras i media? Hur skiljer sig den bilden från att vara mitt i ett krig? Finns det alltid en "vinnare" i ett krig? Hur påverkar ett krig barnens vardag? Vår ansökan om Nato-medlemskap, vad kommer det att innebära sen?
Ådalsskolan, Kramfors, 40000kr
Spaniens historia / I diktaturens fotspår
Projektets syfte är att verka för internationell förståelse. Inbördeskriget i Spanien och den efterföljande diktaturen skapar fortfarande sår i det spanska samhället. Genom förståelse för historien skapas ökad kunskap om nutid samt ger förståelse för människors olikheter och acceptans. Målet är att resan bidrar till att ge elever en förmåga att förstå globala perspektiv och andra människors möjligheter. Det ger ökad kunskap och förståelse till skolans värdegrundsarbete.
förlag DIKKO, Skellefteå, 30000kr
Queer Roma i Norden - utställningen
Syfte är att synliggöra Romska hbtqi-minoriteter i Norden och den diskriminering utifrån flera aspekter som drabbar dem, bland annat genom antiziganistisk homofobi. Syftet med publikationen och vandringsutställningen är att utrusta organisationer, institutioner och intressenter med relevant kunskap och verktyg som höjer det allmänna medvetandet om de specifika former av diskriminering som drabbar Romska hbtqi-personer. Målet är att skapa en vandringsutställning.
BEVILJADE STIPENDIER – VÅREN - 2023
Children´s International Summer Villages i Östersund - "CISV-Östersund", Östersund, 45000kr
Barnby i Östersund
Syfte är att barn från olika länder/kulturer i tidig ålder förstår hur lika vi alla är, likväl att olikheter är naturligt. Genom att lära av varandra kan vi också förstå varandra och förebygga/förstå konflikter – vi låter alla växa som människor och medmänniskor.
Målet är en fredligare värld.
Alma Blücher, Stockholm, 15000kr
LL.M. vid University of Texas School of Law inom fördjupningen Human Rights & Comparative Constitutional Law
Mitt namn är Alma Blücher och jag har sökt en LL.M. vid University of Texas School of Law inom fördjupningen Human Rights & Comparative Constitutional Law. Jag har tidigare gjort ett årslångt utbyte vid Texas Law då jag fördjupade mig inom konstitutionella rättighetsfrågor och arbetade med försvar av personer som dömts till döden. Jag har nu sökt en LL.M. därför att vill bygga vidare på mitt engagemang för mänskliga rättigheter och arbeta med försvar av personer som dömts till döden.
Arbetarnas Bildningsförbund - ABF, Stockholm, 60000kr
En global utbildning – Youth Global Awareness Programme (YGAP)
YGAP är en utbildning för unga inom den globala arbetarrörelsen. Syftet är att ge unga människor aktiva inom arbetarrörelsen nya eller fördjupade kunskaper inom internationellt arbete, och chansen att få träffa likasinnade människor och organisationer som alla kämpar för en bättre värld. Målet med utbildningen är att främja utvecklingen av nästa generations folkbildare som kan förse den globala arbetarrörelsen med den utbildning som krävs för att tackla vår tids största utmaningar.
FilmCentrum Syd, Malmö, 70000kr
Antirasistiska filmdagar - 30 år!
Syftet med festivalen är att genom filmvisningar och samtal öka kunskapen bland barn & unga om vad rasism är och vilka konsekvenser den har samt erbjuda dem verktyg för att hantera rasism.
Målet är att medvetandegöra hur rasismen fungerar och vad som krävs för att förändra dess mekanismer och strukturer. Att motverka rasistiska attityder och främja antirasistiska värderingar samt öka känslan av tillhörighet bland utsatta barn och unga. Vi vill med festivalen nå 2 000 skolelever.
Susann Obaid, Uppsala, 45000kr
Kliniskt utbyte i Dar es-Salaam, Tanzania
Tre läkarstudenter från Uppsala universitet. Utbytet är en möjlighet till praktisk erfarenhet inom pediatrik i Tanzania, samtidigt som vi bidrar till kunskapsutbyte och samarbete mellan länder. Denna erfarenhet ger oss bredare förståelse för global hälsa, kulturell mångfald och samarbete över gränserna. Genom att arbeta med lokalbefolkningen och inhemska läkare lär vi oss om kulturella skillnader och relevanta kliniska färdigheter, inkl. arbeta med begränsade resurser, internationellt vanliga infektioner och ett annat traumapanorama.
Clara Rebecca Elisabeth Loodh, Stockholm, 15000kr
Utbytestermin i Brasilien
Syftet med min utbytestermin i Brasilien är att dels få akademisk kunskap om sociala och politiska system i utvecklingsländer utifrån det Brasilianska perspektivet, som själv är ett utvecklingsland. Detta innefattar kolonialism, politiska utmaningar så som korruption och affärslivet i Afrika och Asien. Men också att utveckla min egen förståelse för andra kulturer, normer och seder vilket jag tror är en otroligt viktig för att bidra till något gott i mitt framtida yrkesliv men också i vardagen.
Montessoriskolan Floda Säteri , Floda , 50000kr
Studieresa mot främligsfientlighet
Projektets syfte är att öka kunskapen om främlingsfientlighet, både genom historien men även i nutid och att ge en ökad förståelse för människors olikheter, och acceptans att vara olika. Den ökade förståelsen ger eleverna verktyg och perspektiv på hur de kan hjälpa människor i framtiden som utsätts för orättvis behandling. Målet är att öka elevernas kunskaper & förståelse för vår mörka historia men samtidigt ge dem verktygen och förutsättningarna för att göra världen till en bättre plats.
ABF Gästrikebygden - Österfärnebo Fritidsgård, Sandviken, 50000kr
Ungdomar mot polarisering och rasism
Vi vill åka till Polen med en grupp ungdomar för att besöka förintelselägren Auschwitz och Birkenau. Detta under en längre resa där ungdomarna får tid att ta in fler intryck av landet, kulturen och människorna. Vi tror även att intrycken blir starkare om det ges tid till eftertanke och att vara på en plats en längre tid. Resan syftar till att medvetandegöra ungdomarna vikten av att föra vittnesmål vidare och att lära av dessa. Också om värdet att kämpa för demokrati och mot polarisering.
Sjöängsskolan , Askersund, 70000kr
Ungdomsprojekt i Askersund för människors lika värde
Syftet med projektet är att
- Genomföra en resa till Auschwitz.
- Ökad kunskap och förståelse om förintelsen
- Arbeta fördjupat med frågorna om mänskliga rättigheter och hur de historiskt har kränkts.
- Arbeta med frågor om mänskliga rättigheter i vårt moderna samhälle.
- Förmedla kunskap om mänskliga rättigheter och förintelsen.
- Motverka rasistiska strömningar i samhället.
Sebastian Dahlström, Hägersten, 15000kr
Praktik på SEI i Nairobi, Kenya.
Praktikplats på Stockholm Environment Institute i Nairobi, Kenya. SEI Afrika stödjer nära samarbeten med afrikanska organisationer och nätverk i viktiga miljö- och utvecklingsfrågor. Detta görs inom ramen för min akademiska utbildning, masterprogrammet i globalisering, miljö och social förändring vid Stockholms Universitet. Då jag strävar efter att få engagera mig och jobba inom hållbar utveckling och miljö kommer detta utbyte generera ökad internationell förståelse och ovärderlig livserfarenhet
Falkenbergs gymnasieskola , Falkenberg, 36000kr
I förintelsens fotspår -från krig till folkmord
Syftet med vårt projekt och resan, som en del av projektet, är att elever och lärare får fördjupade kunskaper om orsaker och konsekvenser av folkmord som värsta brott mot folkrätten och mänskliga rättigheter. Dessutom kommer elever och lärare att fördjupa sina kunskaper om landets och regionens historia och samhällsförändringar som en konsekvens av krig och folkmord.
Under resans gång, kommer vi bland annat att:
a) träffa överlevande från folkmord i Srebrenica
b)diskutera om försoningsprocessen i staden och landet,
c)skapa kontakter med ungdomar i Srebrenica och i övriga delar av landet
d) arbeta aktivt mot alla former av rasism, antisemitism ,främlingsfientlighet och intolerans både lokalt och globalt.
e) sprida vidare våra inhämtade kunskaper
Blombackaskolan, Södertälje, 59000kr
Vi sitter i samma båt
Projektets syfte är att ge elever chans att vidga sina vyer, bildligt och bokstavligt, få uppleva lugn, naturliv, gemenskap och samarbete på ett självklart och naturligt sätt, oavsett ursprung och förutsättningar.
Genom praktiska uppgifter som t.ex. att paddla, laga mat, sätta upp tält och städa tältplatsen blir samarbete och kommunikation på vårt gemensamma språk (svenska) centralt, samtidigt som de lär känna varandra och lär sig mer om respekt, för varandra och för omgivningen/miljön.
Getingeskolan Halmstad, Halmstad, 70000kr
Studieresa till koncentrationsläger i Polen
Syftet med projektet är att samtliga elever i årskurs 9 på Getingeskolan ska få en djupare insikt i historiska skeenden samt hur främlingsfientlighet och rasism kan få konsekvenser som raserar såväl den enskilda människans liv som det demokratiska samhällets grundvalar. I projektet ingår att arbeta med detta i skolan och att åka på en studieresa till Gdansk med ett besök på koncentrationslägret Stutthof.
SG Södra Viken, Sunne, 70000kr
Hågkomstresa Oslo
Syftet är att vi som skola vill satsa mer aktivt på demokratiarbete och förebyggande åtgärder för att främja de demokratiska värdena, alla människors lika värde samt bidra till bildning för våra ungdomar.
Målet är att genomföra en bildningsresa som konceptet Hågkomstresa är framtaget för och för eleverna bidra med viktig kunskap, reflektion kring människosyn och betydelsen av att vi måste alla slå vakt om allas lika värde och värna om vår demokrati.
https://hagkomstresor.org/
Eric Hall, Linköping, 15000kr
Master studier i internationel lag och global säkerhet.
Projektet är framtaget av EU-kommissionen och syftar till att driva akademisk verksamhet. Jag är intresserad av internationella relationer och säkerhet och har som ambition att arbeta inom den diplomatiska kåren för fred och säkerhet. Därför har jag sökt och bllivit antagen till två av deras projekt vilka leder till en masterexamen. Projektet syftar även till att ge studender möjlighet att fördjupa sin förståelse för andra länder och kulturer genom att vara på plats i olika städer.
Centralskolan, Kristianstad kommun, årskurs 5., Kristianstad, 10000kr
Besök utställning Malmö "Förintelsen & Flyktingförläggning"
Vi hade väldigt gärna åka till Malmö muséum och se utställningen "Välkommen till Sverige". Här är en kort sammanfattning av utställningen "Under krigsslutet 1945 förvandlades Malmö Museum från ett offentligt museum till en flyktingförläggning för de kvinnor och män som räddats ur nazismens koncentrationsläger genom Röda Korsets räddningsaktion De vita bussarna." Vi vill att eleverna ska ha med sig detta minnet för livet då vi har många elever som inte varit på muséum.
Mirjam Haj Younes, Askim, 15000kr
Lärarhandbok mot rasism
Mitt mål är att skapa ett läromedel. Lärarandboken kommer vara ett kit som består av faktatexter, 33 lektioner, 6 filmer och en utbildningsmanual. Upplägget: tre delar, Identifiera rasism, Analysera rasism och Agera mot rasism. Där eleverna lär sig om normer, svenskhet, rasismens historia och dess olika uttryck. Kapitel om afrofobi, antiziganism, antisemitism, islamofobi, antiasiatisk rasism och antisamisk rasism. Målgrupp: Lärare/elever i högstadiet och gymnasiet.